چرا استفاده از شارژر مناسب برای گوشی اندرویدی مهم است

بهترین شارژر برای اندروید

با اینکه ما تلاش زیادی برای انتخاب بهترین گوشی اندرویدی میکنیم، به ندرت به خرید یک شارژر مناسب برای این گوشی ها فکر می کنیم. بسیاری از افراد به سادگی شارژر موجود در جعبه گوشی را می پذیرند یا هنگام خرید گوشی هوشمند، یک آداپتور شخص ثالث ارزان قیمت را به صورت آنلاین سفارش می دهند.

مصرف کنندگان ممکن است فکر کنند که انتخاب یک شارژر نقش حداقلی در عملکرد گوشی دارد و یا به طور کل نقشی ندارد، در حالی که در واقع، استفاده از آداپتور برق اشتباه نه تنها زمان شارژ گوشی هوشمند را افزایش می دهد، بلکه می تواند به باتری که گوشی شما را تغذیه می کند نیز آسیب برساند.به خصوص این روز ها که بسیاری از برند ها شارژر مخصوص گوشی را همراه با آن ارائه نمی دهند. از این رو ، انجام برخی تحقیقات و انتخاب یک شارژر مناسب برای گوشی هوشمند اندرویدی گرانبهایتان حیاتی است.

از سال ۲۰۲۰، شرکت اپل دیگر برای گوشی های آیفون خود شارژر همراه در جعبه ارائه نمی دهد. در حالی که سازندگان گوشی های اندرویدی مانند سامسونگ اپل را برای این عمل مورد تمسخر قرار دادند، بسیاری از آنها نیز از این رویه پیروی کردند.از سال ۲۰۲۱، شرکت هایی مانند سامسونگ و گوگل گوشی های هوشمند خود را بدون آداپتور رایگان عرضه کرده اند.

با این حال، مهم نیست که یک گوشی هوشمند جدید می‌خرید یا برای دستگاه قدیمی خود به شارژر نیاز دارید. شما نیاز به دانستن عواملی دارید که تایین می کند چه نوع شارژری برای دستگاه شما مناسب است.

 

بهترین شارژر برای اندروید

 

استاندارد شارژر متفاوت برای گوشی های اندرویدی متفاوت

همانطور که شاید اطلاع داشته باشید، یو اس بی (USB) مخفف Universal Serial Bus است. این نام یک استاندارد جهانی است که مشخصات و پروتکل‌ها را برای کانکتورها، کابل‌ها و نحوه ارتباط آنها با دستگاه‌های دیگر تعیین می‌کند.

این روز ها تقریبا دیگر کسی نیست که حداقل یک بار از یو اس بی استفاده نکرده باشد. به عنوان مثال، درگاه ورودی لپ تاپ شما که به شما امکان می دهد یک صفحه کلید خارجی، ماوس یا درایو فلش را به آن متصل کنید، یک درگاه یا پورت USB نوع A است. سپس انواع دیگری مانند میکرو یو اس بی (MicroUSB) و یو اس بی نوع سی (Type-C) وجود دارد. در حالی که گوشی‌های اندرویدی قدیمی‌تر از micro USB استفاده می‌کنند، اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن با یک کانکتور USC-C عرضه می‌شوند , تفاوت اصلی این پورت ها استانداردهای شارژی است که از آنها پیروی می کنند.

 

به طور کل ، گوشی های هوشمند اندرویدی از یکی از دو استاندارد شارژ شناخته شده پشتیبانی می کنند: USB PD و OEM خاص یا اختصاصی. استاندارد USB PD یا Universal Serial Bus Power Deliver حدود 10 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و با پورت های USB-C کار می کند.این استاندارد تا 240 وات برق را پشتیبانی می کند و برای چندین دستگاه مانند لپ تاپ، تبلت، پاور بانک و موارد دیگر (منبع USB.org) ایده آل است. علاوه بر این، ظرفیت انتقال قدرت بالا به سازندگان اجازه می دهد تا با توجه به نیازها محصولات خود را با ظرفیت کافی پیکر بندی کنند.

از سوی دیگر، چندین شرکت مانند Oppo و OnePlus استانداردهای شارژ اختصاصی دیگری را توسعه داده‌اند که از پورت نوع سی استفاده می‌کنند. در حالی که این استانداردها از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می کنند، اما استانداردی “مختص دستگاه” هستند به عنوان مثال، Samsung Galaxy S22 Ultra دارای شارژ سریع فوق العاده است که استانداردی مطابق با استانداردهای USB است.

 

بهترین شارژر برای اندروید

 

شارژر های خاص با استاندارد های خاص

نکته ای که در مورد استانداردهای اختصاصی وجود دارد این است که آنها با شارژرها و کابل های تولید شده توسط این شرکت ها کار می کنند. شارژ SuperVOOC شرکت OnePlus را به عنوان مثال در نظر بگیرید. این شارژر فقط با گوشی ها و لوازم جانبی سازگار این شرکت کار می کند. شارژ اختصاصی همچنین به شرکت ها کمک می کند تا پول بیشتری از هر مشتری دریافت کنند، به خصوص آنهایی که لوازم جانبی را جداگانه می فروشند.

یکی دیگر از استانداردهای شارژ اختصاصی محبوب، Quick Charge شرکت کوالکوم است که با اکثر گوشی های هوشمند مجهز به چیپست اسنپدراگون کار می کند. در مقابل، USB PD یکی از رایج‌ترین پروتکل‌های شارژ است که توسط گوشی‌های اندرویدی، لپ‌تاپ‌ها و سایر ابزارها پشتیبانی می‌شود.

استاندارد شارژی که توسط سازنده مورد استفاده قرار میگیرد، نیز بر کل زمان شارژ شدن گوشی اندرویدی شما تأثیر می گذارد. از آنجایی که USB PD تا 240 وات دریافت برق را امکان پذیر می کند، سازندگان می توانند ترکیب ولتاژ و جریان را برای باتری گوشی هوشمند خود تغییر دهند و قابلیت شارژ سریع را برای محصولات خود در نظر بگیرند. برای بررسی استاندارد شارژ پشتیبانی شده توسط گوشی هوشمند خود، میبایست به بخش مشخصات رسمی (فنی) منتشر شده توسط وبسایت این شرکت ها مراجعه کنید. یکی دیگر از جزئیات مهمی که باید در نظر بگیرید حداکثر نرخ شارژی است که گوشی هوشمند شما پشتیبانی می کند.

استاندارد شارژ و حداکثر نرخ شارژ گوشی هوشمند شما عواملی هستند که باید هنگام خرید شارژر شخص ثالث، شارژر خودرو یا حتی پاوربانک در نظر بگیرید. خوشبختانه جست‌وجوی این جزئیات چالش‌برانگیز نخواهد بود زیرا شرکت‌های فروشنده آداپتور و شارژر به طور کامل به آنها اشاره می‌کنند. به عنوان مثال شارژر Anker PowerPort III هم از استاندارد USB PD PPS پشتیبانی می کند و از +Qualcomm Quick Charge 4 و بسته به آداپتوری که انتخاب می‌کنید، می‌تواند حداکثر خروجی ۲۵ وات را ارائه دهد.

 

بهترین شارژر برای اندروید

 

شارژر مناسب سرعت مناسب ارائه می دهد

فرض کنید می‌خواهید برای یک گوشی Google Pixel 6a شارژر بخرید.در وب سایت رسمی این گوشی، گوگل اشاره می کند که این دستگاه با آداپتورهای USB PD 3.0 PPS سازگار است و از شارژ سیمی تا 18 وات پشتیبانی می کند. بنابراین، اگر مایل به خرید شارژر شخص ثالث هستید، باید مطمئن شوید که با استاندارد USB PD 3.0 PPS مطابقت دارد.

حتی اگر نرخ شارژ بالاتری داشته باشد، یک منبع تغذیه قابل برنامه ریزی باید باتری را فقط با ۱۸ وات شارژ کند. اما بدون شک، شارژر با توان کمتر از ۱۸ وات، زمان شارژ را افزایش می دهد. این موضوع در مورد سایر گوشی های هوشمند اندرویدی نیز صادق است و به همین دلیل است که برخی از شارژرها نسبت به سایرین زمان بیشتری برای شارژ مجدد گوشی نیاز دارند.

از سوی دیگر، ممکن است صاحب گوشی هوشمندی باشید که از استاندارد شارژ اختصاصی پشتیبانی می‌کند، مانند گوشی OnePlus 9R که از پروتکل Warp Charge پشتیبانی می کند. پروتکل Warp Charge مبتنی بر سیستمی به نام سیستم شارژ ثابت چند مرحله‌ای Oppo Oppo است، که به اختصار VOOC نامیده می‌شود، و با گوشی‌های هوشمند تولیدکنندگان دیگر سازگاری ندارد. فرض کنید آداپتور برقی که با OnePlus 9R دریافت می کنید دیگر کار نمی کند. شما باید آداپتور دیگری را از این شرکت خریداری کنید، زیرا یافتن یک شارژر دیواری شخص ثالث که از پروتکل Warp Charge پشتیبانی می کند دشوار است.

اگر برای یک گوشی شارژری غیر منبطق با استاندارد با آن تهیه کنید ، گوشی شما در زمان اعلام شده توسط شرکت سازنده شارژ نخواهد شد، و در برخی موارد، ممکن است به طور کل آن را را شارژ نکند. در بدترین حالت نیز ممکن است به باتری گوشی آسیب وارد کند.

 

بهترین شارژر برای اندروید

 

شارژر توصیه شده توسط سازنده، بهترین گزینه است

با نظر به اینکه توجه به تمامی مواردی که باید در هنگام خرید به آن دقت کنید دشوار است، پس خرید شارژر توصیه شده یا ساخته شده توسط شرکت سازنده گوشی شما یک گزینه مناسب است. این موضوع اطمینان حاصل می کند که گوشی هوشمند و آداپتور برق شما از استاندارد شارژ یکسانی پشتیبانی می کنند. درست است که شرکت‌ها از چنین فروشی سود مالی می برند، اما این نوع شارژر ها مطمئن‌ترین گذینه هستند. شرکت های دیگری مانند گوگل، شیائومی، وان پلاس و موتورولا نیز شارژر مخصوص برای گوشی های هوشمند خود می فروشند.

در نهایت، استفاده از شارژر مناسب برای گوشی اندرویدی شما نه تنها در زمان شما صرفه جویی می کند، بلکه در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما نیز می شود.

 

به نقل از هاسترتک

نویسنده خسرو اقدمی

کلیدواژه : شارژر گوشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *